Αναρτήθηκε από: gkav | 01/08/2009

Ζηλωτές και λογοκρισία στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως

Λίγες μέρες μετά την υπόθεση Τσιποπούλου-Χρηστάκη είχαμε και δεύτερο κρούσμα λογοκρισίας, αυτή τη φορά στο κοσμικό και απαστράπτον Νέο Μουσείο Ακροπόλεως.
Δεν πρόκειται να ασχοληθώ με το εάν Χριστιανοί κατέστρεψαν μέρος του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα. Αυτά τα θέμα είναι εδώ και πολλά χρόνια λυμένα και ευρύτατα γνωστά, όχι μόνο στους στενούς αρχαιολογικούς κύκλους. Ασφαλώς και κατέστρεψαν από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως σε άλλες περιπτώσεις έτυχε να προστατέψουν αρχαία μνημεία (βλ. ενδεικτικά την συνέντευξη του κατ’ εξοχήν γνώστη του Παρθενώνα Μαν. Κορρέ http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=68731 και του Εφόρου Ακροπόλεως και μελετητή των γλυπτών Αλ. Μάντη http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=68734.
Αλλού είναι το θέμα: Είναι δυνατόν «εκκλησιαστικοί κύκλοι» να αντιδρούν στην προβολή της ταινίας του Γαβρά, επειδή τάχα προσβάλλεται ο Χριστιανισμός και ο Κύριος Καθηγητής να υποκύπτει. Τόσα χρόνια δηλαδή, τι δίδασκε στους φοιτητές του, ότι η επιστημονική άποψη μπορεί να «εκπέσει»;.
Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά. Ο κ. Παντερμαλής δήλωσε ότι μόνος του αποφάσισε την περικοπή της ταινίας. Ή λοιπόν, αφελώς και με πρωτοβουλία δική του έκοψε την ταινία ή προσπάθησε να καλύψει τον προϊστάμενό του, τον Σαμαρά (που μου φαίνεται πιθανότερο. Εμφανίστηκε αυτομαστιγωθείς στα ΜΜΕ και είπε mea culpa, και ουσιαστικά παρεκάλεσε να μην χτυπηθεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, γνωστή για τους στενούς της δεσμούς με το βαθύ εκκλησιαστικό κατεστημένο (βλ. Μακεδονικό, κλπ), αλλά και επίδοξον διάδοχο του Καραμανλή.
Γιαυτό άλλωστε δεν προξενεί η εντύπωση η επίθεση του ΠΑΣΟΚ, όχι στον αφελώς διαπράξαντα την λογοκρισία Παντερμαλή, αλλά στον ίδιο τον Σαμαρά. «Ξέχασε» βεβαίως η λαλίστατη κ. Δαμανάκη (ή κοινώς το έκανε γαργάρα) πώς ο κ. Παντερμαλής υπήρξε βουλευτής επικρατείας του ΠΑΣΟΚ την περίοδο 1996-2000, την περίοδο Σημίτη δηλαδή. Επιλεκτική μνήμη και εκλεκτικές συγγένειες δηλαδή.
Ή λοιπόν ο κ. Παντερμαλής παραδέχεται ότι ο ίδιος (αφελώς λέω εγώ) λογόκρινε τον Γαβρά ή ότι ψεύδεται προσπαθώντας να καλύψει τον επίδοξο δελφίνο Σαμαρά. Ένα από τα δύο ισχύει, ας επιλέξει εκείνος.

Advertisements

Responses

  1. @ nancy:
    Σε ευχαριστώ για την πληροφόρηση.
    Και εγώ έχω απογοητευτεί που δεν θα δούμε την Βίση στο Ηρώδειο.
    Όσον αφορά τα σημεία των καιρών: δεν είμαι σίγουρος αν οι ίδιοι οι καιροί παρουσιάζουν δυσοίωνα σημεία, ή αν εμείς δεν έχουμε επαρκώς προσαρμοστεί σε αυτούς κι έτσι δεν μπορούμε εύκολα να βρούμε μια κοινή γλώσσα, τα «σημεία» τους μας φαίνονται ακατάληπτα.

  2. stoppacius @
    Ο Γαβράς απάντησε πολύ σκληρά στην νέα δήλωση Παντερμαλή και μάλιστα διέψευσε τη συνομιλία με τον Πρόεδρο : http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=70225. Όσον αφορά τα άλλα θα συμφωνήσω με την σημείωση ότι δυστυχώς όλα αυτά είναι σημεία των καιρών. Και επί τη ευκαιρία χθές αποθεώθηκε στο θέατρο του αρχαίου Δίου ο Ρέμος. Άντε και στο ΝΜΑ βρε.

  3. Αναμφίβολα ξεφεύγει κι απ’ την πλέον ζωηρή φαντασία ο τρόπος με τον οποίο επήλθε το άδοξο τέλος του συμβολισμού του εγχειρήματος του ΝΜΑ. Γιατί δυστυχώς, ο αφελής χειρισμός της υπόθεσης του video του Γαβρά από την Διοίκηση του ΝΜΑ σηματοδοτεί υποδορίως το τέλος του πολύκροτου τελευταίου επεισοδίου φιλόδοξης εισόδου του ελληνικού κράτους στον όμιλο των χωρών του νεωτερικού κόσμου, όσον αφορά το πολιτιστικό πεδίο.
    Και επιπλέον δεν νομίζω ότι υπάρχει καμία αμφιβολία πως ο χειρισμός αυτός εκπορεύεται από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, την οποία έσπευσε να προστατεύσει ο κ. Παντερμαλής (το αν ενδεχομένως θέλησε να φανεί ή υπήρξε βασιλικότερος του βασιλέως σε κάποιες επιμέρους φάσεις της διαδικασίας αποτελεί νομίζω μια λεπτομέρεια χωρίς πραγματική σημασία).
    Ούτε και αποτελεί κεραυνό εν αιθρία το συμβάν: θυμίζω ανάλογες περιπέτειες με την έκθεση Outlook επί Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Αυτό στο οποίο θα ήθελα να σταθώ είναι το γεγονός ότι η κριτική περί λογοκρισίας, που έχει τον χαρακτήρα της ανακλαστικής αντίδρασης σε παρόμοια φαινόμενα, αν και απολύτως θεμιτή και δικαιολογημένη, τείνει να στρέψει το ενδιαφέρον σε λάθος κατεύθυνση, σε ένα φαντασιακό πρόβλημα. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει κανένα πραγματικό αντικείμενο στη συζήτηση περί λογοκρισίας στην σημερινή Ελλάδα. Δεν υπάρχει ένα συντεταγμένο, θεσμικό κέντρο που να εγκρίνει ή να περικόπτει, με βάση το κριτήριο της προαγωγής ή της αποσιώπησης συγκεκριμένων συλλογικών αφηγήσεων, την πνευματική παραγωγή και την διακίνηση των προϊόντων της στη χώρα. Υπάρχει ελευθερία έκφρασης στην Ελλάδα. Αυτό που συμβαίνει, και ενοχλεί, είναι το ότι επίσης υπάρχει μια μερίδα συμπολιτών μας που με την υποστήριξη κάποιων πολιτικών δυνάμεων και άλλων κέντρων εξουσίας, όπως π.χ. η Εκκλησία, έχουν, για δικούς τους λόγους που ούτε είναι της παρούσης και ούτε με αφορούν, την τάση να παρεμβαίνουν και να διαμαρτύρονται υπερασπιζόμενοι κάτι που θα μπορούσαμε ίσως να περιγράψουμε ως ελληνοχριστιανικό ιδεώδες. Δεν πρόκειται δηλαδή για λογοκρισία, αλλά για σύγκρουση αντιλήψεων για την ταυτότητα και για τον κόσμο, για εμάς και για τους άλλους. Και η ισορροπία ισχύος αυτών των κοινωνικών δυνάμεων καθορίζει την πορεία των εκάστοτε περιστατικών [στην προκείμενη περίπτωση ένας αξιοπρεπής(;) συμβιβασμός: η μάλλον ατελής, ελέω καλοκαιρινών διακοπών, ενημέρωσή μου είναι ότι η απόφαση/υπαναχώρηση του ΝΜΑ το video να προβάλλεται στο εξής πλήρες, συνοδεύτηκε από δημόσια δήλωση του κ. Παντερμαλή ότι ο κ. Γαβράς τον διαβεβαίωσε πως οι ρασοφόροι των επίμαχων σκηνών είναι «άνθρωποι της εποχής» κι όχι «κληρικοί»].
    Όμως ακόμη πιο ενοχλητική είναι η διαπίστωση ότι η θεσμική ανάπτυξη της κοινότητας, της οποίας αποτελούμε μέρος, είναι τέτοια ώστε υπουργός Πολιτισμού να είναι ένας άνθρωπος που θεωρεί υποχρέωσή του να καθησυχάσει με τον πιο απόλυτο και αδέξιο τρόπο τις «ανησυχίες» εκκλησιαστικών κύκλων και Πρόεδρος του Δ.Σ. του Νέου Μουσείου Ακρόπολης ένας άνθρωπος που θεωρεί καθήκον του το να επιστρατεύσει ανόητες δικαιολογίες (του είδους «θέλουμε το μουσείο να λειτουργεί ενοποιητικά», «μερικά δευτερόλεπτα κόψαμε, δεν έγινε και τίποτε» κ.ά.) για να ενεργήσει εναντίον αρχών που θα έπρεπε, ως εκ της θέσεώς του, να υπερασπίζεται.

  4. Σωστότατοι gkav και chris, ιδίως για το αποτεφρωμένο δάσος της επιστήμης. Και μάλλον δεν έχουμε δει ακόμη τίποτε ως προς την πυρκαγιά και τις πολλαπλές της εστίες.

    Διαβάζω ότι ο Παντερμαλής πήρε πίσω την λογοκρισία του βίδεου, που πλέον θα προβάλλεται κανονικά, αλλά για να «αντισταθμίσει» την (αυτο)αναίρεση, διαστρέβλωσε τις δηλώσεις του Γαβρά. Αυτά είναι…

    Για την στάση του εριτίμου καθηγητού απορώ και πάλι γιατί απορούμε. Στην Ελλάδα πνέουν πολύ ισχυροί άνεμοι, γι’ αυτό και τόσο ΟΦΑ. Από μία άποψη όμως είναι απολαυστικό και πολύ διδακτικό να βλέπει κανείς, πώς τεκμηριώνεται από τους ίδιους η κάθε στροφή τους των 180 μοιρών.

  5. Δυστυχώς, ο εθνικισμός και ο φασισμός δεν αφορά μόνο στους αμόρφωτους και ακροδεξιούς. Επερώτηση για την κ. Τσιποπούλου δεν έκανε το ΛΑΟΣ, όπως θα περιμέναμε αλλά βουλευτής του ΠΑΣΟΚ!!! Και το φιλμ του Γαβρά δε λογοκρίθηκε από τον μητροπολίτη αλλά από καθηγητή πανεπιστημίου, που η θεσούλα του σημαίνει πιο πολλά από την ιστορική αλήθεια και την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης. Και τα σωματεία, εγκλωβισμένα, στην καλύτερη περίπτωση, στα πεζά καθημερινά προβλήματα, ασχολούνται με το δεντράκι των εργασιακών σχέσεων και δεν βλέπουν το δάσος της επιστήμης που έχει κατακαεί.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: